Om oss

Mc-mekarna Jens Arben och Thomas Arenklo höll just på att polera tanken på en ”Silverpilen” inne på ”Gamla Väster”- området när en förbipasserande frågade om de kunde se över dennes cykel. Fler människor blev intresserade av deras tjänster och en dag efter någon veckas uppehåll av mc-mekande stod där en 10-12 cyklar som väntade på reparation. ”Vi startar en cykelaffär” tänkte dom! Den 2 april 1977 bytte adressen Tessins väg 14 verksamhet från fiskaffär till cykelaffär. Det fanns inte underlag för två heltidsarbetande personer. Man fick helt enkelt turas om med att arbeta. De fortsatte på den inslagna vägen med att göra service och reparationer, men man valde även att sälja BKC och Maratoncyklar. Intresset för cyklar ökade och kunderna blev fler. Lokalen räckte nu inte längre till.

1980 den 15 december tog man över bilaffären/ köttaffären på Tessins väg 13. Märken som Crescent och Monark införskaffades i butiken. Nu fanns det underlag för mer jobb och ytterliggare en person anställdes på heltid. Vid denna tid var efterfrågan på racercyklar ”enorm” . Racercyklar var som sagt väldigt populärt och märken som Mercier(enbart i rosa), Motobecane och Bianchi såldes i stora skalor. Racerepidemien varade till ca 1986. Året därpå hoppade Jens av och inledde en ny karriär.

1988 så föddes mountainbiken, (åtminstone hos Fridhems Cykel). Folk förstod knappt vad det var för någonting, men de förstod att det var någonting nytt, och framför allt annorlunda. Denna breddäckade cykel var tänkt som en allanvändningscykel med inriktning på lite mer terrängcykling än vad Malmö stad kunde erbjuda. Vad spelade det för roll när denna häftiga mountainbike även gick att cykla med i storstan? Det var nästan en tävling om vem som kunde införskaffa den häftigaste och dyraste hojen. Denna mtb-boom varade till 1996 ungefär.

Därför riktades fokus mer mot enkelheten och begreppet ”standardcykel” blev alltjämnt populärt. Vid denna tid arbetade 5-6 personer i butiken. Det efterfrågades allt mer om olika sorters cyklar. Inriktingarna och typerna av modeller blev för många. Så 1998 öppnades ännu en butik. Denna lades på adressen Östra Rönneholmsvägen 26. Två personer fick handhava den butiken. Tanken var att bredda sortimentet framför allt mot segmentet ”sport”. Sedan starten av denna butik har flertalet av olika sorters cyklar som cruisers, hybrider, fixies, 29 tummare, cyclocrosser mm rullat in och ut genom dörren.

Den 31 maj 2009 bestämde vi för att öppna dörrarna till vår Lundabutik. På Bredgatan 32 alldeles intill Allhelgonakyrkan finns idag Fridhems Cykelaffär i Lund. Detta är en tvådelad butik med ett standardsortiment och ett sportinriktat sortiment med inriktning på mycket skarp service.

Välkommen till någon av våra butiker!